Polskie kosmetyki naturalne

Niestety – opakowanie kosmetyku, dumnie prezentujące go jako „naturalny”, „bio”, czy „organiczny” często może nas wprowadzać błąd. W Polsce sytuacje takie zdarzają się nagminnie – dlaczego? Ponieważ często kosmetyki, które oprócz pewnych (często śladowych) ilości substancji naturalnych czy ekologicznych, zawierają w składzie parabeny czy silikony, a więc szkodliwe pochodne parafiny. Choć nie istnieją żadne konkretne definicje (tak jak w przypadku kosmetyków ekologicznych), to jednak przyjmuje się, że kosmetyk naturalny powinien spełniać określone wymagania :
zawierać głównie substancje pochodzenia roślinnego; nie posiadać w składzie substancji uznawanych za szkodliwe (alergenów itp); nie może zawierać surowców wytwarzanych z przetworzonej ropy naftowej, oleju; a także nie może być testowany na zwierzętach. Rynek kosmetyków ekologicznych i naturalnych w Polsce wciąż jest jeszcze w fazie rozwoju. Producenci zauważyli jednak zainteresowanie tematem u konsumentek, i coraz większą wagę przykładają do składu preparatów. Niestety – często jest to działania czysto marketingowe, obliczone na zysk, nie zaś na znaczącą modyfikację danego produktu. Mimo to – w naszym kraju funkcjonuje kilka firm, które od lat stosują ekologiczne zasady przy produkcji kosmetyków. Ich ceny są uzależnione od używanych przy produkcji składników, a także od prestiżu jakim cieszy się marka. Możemy wymienić takich wytwórców kosmetyków jak:
najstarsza w Polsce (istniejąca od 1961 roku) firma AVA – posiadająca nawet certyfikat Ecocert (linia Eco Linea) – produkty tej firmy są szeroko dostępne przez Internet, ale także w sklepach; ceny nie należą do wygórowanych – wahają się w granicach 25 – 50 złotych
firma Organique – istniejąca od 2000 roku, produkująca m.in. ekologiczne mydła, a także galaretki i żele pod prysznic, balsamy, maseczki na twarz czy produkty do włosów, ceny – w granicach 39 złotych, produkty szeroko dostępne (dodatkowo firma została oznaczona logo przez fundację Viva – za przyjazną dla środowiska produkcję oraz brak testów na zwierzętach)
laboratorium farmaceutyczno – kosmetyczne Femi, produkujące kosmetyki (do twarzy i ciała) od 1991 roku, ceny są mniej przystępne (od 50 – 250 zł), ale marka oferuje także zabiegi profesjonalne, jest ukierunkowana na klientki salonów SPA i gabinetów kosmetycznych;
fridge by yDe – eksluzywna marka kosmetyków, przeznaczonych zarówno dla kobiet, jak i dzieci oraz mężczyzn; cechą szczególną jest to, że kosmetyki trzeba zużyć w przeciągu 2,5 miesiąca od daty produkcji, ich ceny wahają się od ok. 80 złotych do 420.
Pat & Rub – jedna z szerzej rozreklamowanych, stosunkowo nowych polskich marek kosmetycznych, posiada certyfikaty: NaTrue oraz Certyfikat Wegetarian i Wegan, ciekawostką jest to, że oprócz produktów do pielęgnacji (ciała, twarzy, włosów), firma wprowadziła na rynek również linię kosmetyków do makijażu (na razie są to nawilżające pielęgnacyjne błyszczyki), a także świece i perfumy do pomieszczeń.